Zaslúžia si pozornosť

Je ich stále málo. Tam, kde už sú, žije sa farmárom a malým potravinárom podstatne lepšie. Obchodníci. Dokážu to, čo chovatelia, pestovatelia a výrobcovia väčšinou nevedia  – predať ich produkty konečnému spotrebiteľovi.

V posledných rokoch vyrástlo na Slovensku mnoho malých podnikov zameraných na pestovanie zeleniny, ovocia, byliniek, stromov, či kvetov. Vznikli aj farmy, ktoré vytvárajú zvieratám dobré podmienky pre ich život a ponúkajú nám – konzumentom kvalitné mäso a mäsové výrobky. Vybudovalo sa tiež viacero malých potravinárskych výrobných podnikov. Konečne si tak môžeme kúpiť chutné domáce cestoviny, zdravý makový olej, čerstvé mlieko, pravé jogurty s ovocím, či ozajstné maslo, kváskový chlieb, ovocné šťavy bez konzervantov. Naši slovenskí potravinári už vedia vyrobiť vynikajúce musli, surové raw koláčiky, upražiť excelentnú kávu.

Skôr ako sa výrobky z regiónu dostanú na naše stoly, musia prejsť ešte jednými rukami – rukami predajcov. Zdá sa mi, že popri všetkých dobrých správach o rozvoji podnikania v regióne, na našich malých obchodníkov často zabúdame.

Kamenné predajne s poctivými slovenskými výrobkami sa vyznačujú viacerými významnými atribútmi, ktorými sa líšia od ešte vždy štandardných reťazcových predajní.

Príjemné prostredie, ochotný a dobre informovaný personál

Na návštevníka predajne s domácimi výrobkami zvyčajne čaká vkusne zariadená miestnosť. Zákazník sa v nej cíti, ako keby navštívil samotnú farmu alebo podnik, kde sa jeho nákup vypestoval, či vyrobil. Personál ochotne komunikuje s každým jedným kupujúcim, dáva mu pocit, že je srdečne vítaný a vážený zároveň. Predávajúci vedia každému poradiť, pomôcť pri rozhodovaní sa.

Zabezpečiť takýto štandard je pre majiteľa predajne náročné. Pred príchodom prvého zákazníka musia priestor vyhľadať, upraviť ho tak, aby zodpovedal legislatívnym normám – predovšetkým z hľadiska stavebného, hygienického a bezpečnostného. Zháňať pečiatky od úradníkov je proces zdĺhavý a vyčerpávajúci. Ani uvedenie registračnej pokladnice do prevádzky nie je vôbec jednoduché. Proces jej zaregistrovania na daňovom úrade je spravidla spojený s čakaním v dlhých radách a s neochotným prístupom príslušných úradníkov. Zabudnúť nemožno ani na náklady spojené s prenajímaním priestorov. Predražené nájomné v centrách našich miest vytláčajú štýlové predajne s domácimi výrobkami na sídliská, do tržníc alebo do iných okrajových mestských lokalít.

V kamennej predajni má zákazník vždy možnosť komunikovať s kvalifikovanou  obsluhou. O výrobkoch sa tak môže dozvedieť všetko podstatné aj bez toho, aby skúmal text s informáciami o zložení, pôvode, či dátume minimálnej trvanlivosti. Nájsť šikovných predavačov, ktorých práca baví, ktorí vedia svoje pozitívne emócie odovzdať kupujúcim a ktorí sa vyznajú v ponúkanom tovare, je ešte stále ako šafranu. Neviem, ako to robia majitelia predajní s domácimi výrobkami, ale zdá sa mi, že práve oni majú všetok „šafran“ vo svojich podnikoch.

Zrkadlia a aj rozvíjajú podnikanie v regióne

Zakaždým, keď nakupujem potraviny v obchodíku s tradičnými výrobkami, premýšľam nad tým, koľko práce muselo zabrať majiteľovi, kým pochodil všetky farmy a farmičky a všetkých výrobcov po okolí, aby vyskladal ponúkaný sortiment. V regáloch a chladiacich boxoch je k dostátiu takmer všetko, čo do našich kuchýň a na naše stoly potrebujeme. Je zaujímavé a vzrušujúce zároveň vnímať na jednom mieste všetku tú energiu, námahu, ale aj radosť a pýchu našich farmárov a malých potravinových výrobcov. Tieto príjemné predajné miesta sú zrkadlom rozvoja nášho regiónu. Ak chceme vedieť, ako sa darí farmárom z okolia, stačí zájsť do neďalekého obchodu s poctivými, tradičnými potravinami.

Predajne s domácimi potravinami nielen podávajú obraz o farmárčení a miestnej výrobe potravín. Zohrávajú tiež nenahraditeľnú úlohu pri rozvoji samotného podnikania v regióne. Sú to práve obchody, v ktorých sa produkty z domácich fariem a výrobky malých potravinárov dostávajú do rúk tých, ktorí za ne zaplatia. Bez týchto predajní by ostali malí dodávatelia odkázaní na milosť predaja z dvora alebo na nemilosť obchodných reťazcov.

Na záver

Vážme si našich malých obchodníkov. Majú ťažkú pozíciu. Tvoria hranicu medzi podnikateľským svetom a svetom spotrebiteľov. Vyprodukovať poctivé potraviny je pre čestného podnikateľa rovnako náročné, ako je náročné pre spotrebiteľa udržať rozpočet pod kontrolou a pritom nakúpiť kvalitné potraviny za dobrú cenu. Naši obchodníci majú kľuč k synergii týchto dvoch svetov. Nakupujme u nich.

6. 5. 2015

Téma članku: Sloboda a šťastie v práci

Autor: Romana Machová

Bývalá vrcholová manažérka z nadnárodných firiem našla slobodu a šťastie vo výrobe výnimočných lízatiek.

Profil autora

seminare

Podobné články

+ Ďalšie články na tému Sloboda a šťastie v práci