Učitelia, je to možné!

Radosť je moja/naša méta.

Asi nikto z nás nepochybuje o tom, že dnes stojíme pri zrode nového školstva. Z každej strany sme denne konfrontovaní s tým, čo sa kde udialo, čo kto urobil, čo sa na nás chystá apod. Sme pod paľbou názorov, mocenských prejavov, zastrašovaní či pozvánok k vytvoreniu partnerstiev akéhokoľvek druhu. Sme to zároveň my, kto koná a svojim postojom a voľbou ovplyvňuje to, ako bude vyzerať náš život v priebehu najbližších dní, týždňov, či rokov. Každý z nás si, vedome či nevedome, vyberá spôsob myslenia, nazerania na svet, ktorý nás obklopuje a cez optiku svojho videnia prijíma signály vonkajšieho sveta, ktoré dávajú podklad na naše následné konanie. Či pasivitu?

Sme účastníkmi vzácneho zrodu nového modelu vzdelávania a máme tak dve možné cesty, z ktorých si môžeme vybrať. Môžeme byť „obeťou/ bábkou v rukách“ niekoho iného, niekoho, kto o nás, i napriek našej dospelosti rozhoduje, alebo naopak, môžeme sa stať tvorcom svojho života a kráčať svojou vlastnou cestou.

Máme plné právo vysloviť svoje vlastné predstavy o svete a tom, ako má vyzerať náplň a ocenenie učiteľa v 21.storočí. Máme plné právo rozhodnúť sa, kde, kedy a s kým sa táto predstava začne pretavovať do prítomnosti.

Máme zároveň povinnosť učiť sa a vzdelávať pre potreby úspešného zavádzania nových metód, postupov, možností do reality života škôl s cieľom pretvoriť prostredie školy do podoby našich predstáv. Sme povinní pokračovať v našom „ťažení“ a vytrvať vo chvíľach, kedy sa zdá, že všetko snaženie bola len ilúzia a skôr či neskôr odíde do zabudnutia. Sme povinní prijať vedenie ľudí, ktorí rozumejú „svetu čísel“ a ktorí k nám bezpochyby patria. Školy 21.storočia potrebujú učiteľov a ekonómov. Školy potrebujú zachovať dostatočnú mieru slobody pre svoju originálnu tvorbu a potrebujú dostatočný prísun peňazí na zabezpečenie svojej prevádzky a ďalšieho vývoja. Školy potrebujú vedenie, v ktorom si rozumejú učitelia a ekonómovia a ktorí spolu nachádzajú riešenia pre naplnenie svojho poslania.

Tam, kde sa stretnú ich pohľady, tam je šanca na úspech veľká. Tam, kde sa stretnú ich pohľady a jasne sa vymedzia zodpovednosti a právomoci jednotlivých pracovných pozícií napojené na merateľný výkon školy, tam je šanca na úspech veľmi veľká. Tam ale, kde sa nielenže stretnú ich pohľady a jasne sa vymedzia zodpovednosti a právomoci jednotlivých pracovných pozícií napojené na merateľný výkon školy, ale zavládne prostredie dôvery, spolupatričnosti a chuti tvoriť v prospech spoločného cieľa, tam je šanca na úspech zaručená.

To, čo nás drží a vždy bude držať nad vodou, milí učitelia, je naša viera a presvedčenie o potrebe tohto zrodu. Tú vieru, to svetlo v nás si musíme za všetkých okolností udržať. Tá je základom úspechu nového modelu vzdelávania, ktoré dnešný svet tak veľmi potrebuje.

Ja som od roku 1993 súčasťou jazykového vzdelávania na Slovensku a od roku 2010 som svoje poznanie povýšila na EÚ úroveň. Od svojej úvodnej hodiny angličtiny, ktorú som odučila na ZŠ Spartakovskej v Trnave ako nekvalifikovaná učiteľka angličtiny, cez nespočetné more diskusií, projektových zámerov a rozhovorov, sladkých víťazstiev a bolestných pádov až po kľúčové vyjednávanie zo strategickými partnermi tohto nového modelu vzdelávania, som sa naučila, že

  1. Nájsť žiakov/študentov, ktorí hľadajú možnosti sebarealizácie je ľahké. Či už sú to deti, dospievajúci ľudia, dospelí či seniori. Každý z nich túži po tom, aby bol vypočutý a aby sa jeho názor rátal. Ľudia prahnú po sebarealizácii ako smädní po vode. Sebarealizácia je našou súčasťou a čím viac budeme hovoriť o možnostiach jej uplatnenia, tým viac ľudí sa bude chcieť na ňu v sebe napojiť. Čím viac ľudí dostane šancu v seba uveriť a následnej podpory rozvíjať svoje talenty pre zabezpečenie si dôstojného života, tým viac ľudí sa stane spolutvorcom sveta, ktorý tento nový model vo vzdelávaní prináša. Čím viac žiakov/študentov bude mať šancu navštevovať školy, ktoré takýto model vzdelávania podporujú, tým viac radosti budú zažívať a tým väčšiu nádej máme, že na svete bude viac slobodných ľudí pripravených tvoriť a nachádzať radosť z práce, ktorú budú vykonávať.

 

  1. Nájsť ľudí, ktorí sú ochotní podstúpiť rizika spojené s nastavovaním nového modelu vzdelávania je neľahké, ale možné. Tí kľúčoví sú samotní učitelia, ktorí sú nositeľmi tohto modelu a ktorí prví musia zakúsiť cez seba zrod nového. Cez svoj vlastný zážitok a umožnenie sebarealizácie získajú potrebnú kvalifikáciu na výkon svojho povolania pre potreby ľudí a sveta v 21.storočí. Učitelia majú dnes pred sebou dobrodružnú cestu plnú nástrah, tajov a výziev. Majú pred sebou cestu, v ktorej budú musieť prehodnocovať svoje názory, postoje či interpretácie dejov navôkol. Majú pred sebou budúcnosť, ktorej spolutvorcami sa sami stávajú. V Learn & Lead svete majú šancu stať sa takými, akí vždy chceli byť.

 

  1. Nájsť ľudí, ktorí sú ochotní posilniť svoje právomoci a „uzákoniť“ normy na presadenia nového je neľahké, ale možné. Tu hovorím o skupine majiteľov/ riaditeľov a manažérov škôl. Mala som to šťastie nájsť partnerov na presadenie tohto modelu vzdelávania v radoch zástupcov jazykových škôl združených v Asociácii jazykových škôl SR a v mene ktorých v týchto dňoch realizujeme náš prvý medzinárodný projekt na podporu presadenia tohto modelu vzdelávania za hranice našej krajiny a za podpory ktorých sa v júli tohto roka spúšťajú na Slovensku prvé programy Learn & Lead pre učiteľov, lektorov a manažérov v jazykovom vzdelávaní.

 

  1. Nájsť ľudí, ktorí sú ochotní investovať peniaze do zrodu nového modelu vzdelávania je neľahké, ale možné. Sú ľudia, ktorí poznajú hodnotu peňazí a vedia, že každú perspektívnu vec treba podporiť. Som vďačná všetkým, ktorí nechali prehovoriť svoje srdce a pridali sa k nám.

Učitelia, je možné ísť za hlasom svojho srdca a tvoriť pre pocit radosti z práce. Je možné prekročiť hranice pomyselných prekážok a vstúpiť do sveta možného. Je možné rozhodnúť sa v tomto svete zotrvať a tvoriť. Je možné v tomto svete žiť a prežiť! Je možné v tomto svete žiť a spolu s ostatnými prinášať svedectvo o hraniciach možného. Stačí sa len rozhodnúť, vytrvať a učiť sa. Celoživotne sa učiť a posúvať hranice možného.

V tomto som našla zmysel svojho života a toto posolstvo som pripravená ďalej šíriť v prospech dôstojnešieho a hodnotnejšieho vzdelávania doma a v zahraničí. Teším sa na budúcnosť, pretože viem, že mojou métou je radosť. Čistá, krásna a jedinečná radosť z nájdenia zmyslu svojho života!

 

 

14. 2. 2016

Téma članku: Názory Jany Chynoradskej

Autor: Jana Chynoradská

Zakladateľka jazykovej školy Harmony a Centra inovácií Learn & Lead. Pôsobí ako riaditeľka a projektová manažérka, zároveň vedie vybrané programy na pozícii lektorky a kouča.

Profil autora

seminare

Podobné články

+ Ďalšie články na tému Názory Jany Chynoradskej