Podnikateľská univerzita

Spojenie slov podnikanie a univerzita znie trochu ako oxymoron. Svet pozná úspešných podnikateľov, ktorí na univerzitu nikdy nechodili, alebo ju predčasne opustili a napriek tomu (alebo skôr práve preto) vybudovali úspešné firmy. Na druhej strane poznám univerzitných profesorov a vynikajúcich absolventov, ktorí sa pokúsili podnikať a úspešní neboli. Spomínam si na jednu absolventku štúdia manažmentu a podnikania, ktorú to, čo sa v škole naučila, v podnikaní viac brzdilo, ako jej pomáhalo – nemala odvahu začať podnikať, bez všetkých tých analýz a plánov, ktoré ju naučili páni profesori v škole. Na druhej strane som stretol ľudí, ktorí s intuíciou, schopnosťou rýchlo korigovať chyby a učiť sa vybudovali špičkové firmy bez toho, aby študovali podnikanie, manažment alebo leadership.

Snímka obrazovky 2014-07-27 o 1.21.32 PM

Prečo je to tak? Podnikanie je predovšetkým o schopnosti urobiť akciu, krok, dosiahnuť výsledok a štúdium na univerzite je väčšinou o popisovaní a plánovaní týchto krokov. Mnohé učebnice o manažmente a podnikaní vychádzajú z podnikateľských príbehov z minulosti, ale dnešná doba sa výrazne zmenila. Niektoré teórie o strategickom manažmente, marketingu, riadení podniku ako stroja, podnikateľských plánoch a inováciách sú dnes skôr na škodu ako na úžitok podnikateľa a možno je lepšie o nich nevedieť, ako podľa nich postupovať.

Čo sa zmenilo? Niekoľko príkladov.

  • Ešte nikdy v histórii neprebiehali zmeny v biznise tak rýchlo ako dnes – je to dané vývojom nových technológii, materiálov, rýchlou komercionalizáciou výsledkov výskum a odstraňovaním bariér pre podnikanie (komunikácia a spolupráca na internete, open source).
  • Zákazník si môže vyberať z obrovského množstva ponúk a tradičné metódy prieskumu jeho preferencií zlyhávajú – nie je dôležité čo zákazník hovorí alebo píše do dotazníkov, dôležité je to, čo skutočne urobí – aký výrobok alebo službu si kúpi.
  • Metódy a postupy, ktoré včera fungovali dnes zlyhávajú, prípadové štúdie a príklady zo školy už neplatia – sme nútení riešiť situácie, pre ktoré nám chýbajú vzorce, modely, postupy a algoritmy. Musíme ich vymyslieť v danej situácii a rýchlejšie ako naši konkurenti.
  • Tradičné podnikateľské modely sa rúcajú – nastupuje kustomizácia a individualizácia riešení pre zákazníkov, ktoré sa stála lepšie zvládajú systémom samoobsluhy, ako zložitými analýzami a prognózami, radikálne sa odstraňujú medzičlánky a sprostredkovatelia, ktorí nedostatočne pridávajú hodnotu a iba predlžujú čas. Načo je obchodná alebo dílerská sieť, ktorá spotrebuje 50% z ceny produktu a nie je schopná zákazníkovi odkomunikovať jeho skutočnú hodnotu?
  • Menia sa ľudia – ich preferencie, životný štýl, hodnotová orientácia, prístup k nakupovaniu i k práci, ich motivácia. Prejavuje sa u nich túžba po slobode a dôvere, strach z manipulácie a podvodov, potreba kupovať poctivé veci od poctivých podnikateľov.
  • Súčasný spôsob riadenia ekonomiky a podnikov sa ukazuje ako neudržateľný a postupne vedie ku kolapsu, ktorý prinesie nový systém a novú kvalitu, na ktoré sa musíme pripravovať už dnes – t.j. spoznávať nové trendy a príležitosti a hľadať nové spôsoby riešenia problémov.

Vráťme sa k otázke podnikania a štúdia na univerzite. Potrebujú podnikatelia študovať na univerzite? Dá sa vôbec podnikanie naučiť? Aké sú kľúčové znalosti podnikateľa a kde by sa ich mal naučiť?

Ak človek skúma rôzne profesie, tak zistí, že na to, aby mohol niekto robiť lekára, musí študovať 6 rokov a potom ho čakajú ďalšie roky atestácie. Podobne sú na tom právnici, učitelia, projektanti a pod. Sú však dve profesie, ktoré nemajú definované ani kvalifikačné predpoklady a nemajú ani systém prípravy – politici a podnikatelia.

Snímka obrazovky 2014-07-27 o 1.20.59 PM

Jan Antonín Baťa pred rokmi hovoril o potrebe vytvoriť Podnikateľskú univerzitu, ktorá bude pripravovať podnikateľov a tí budú vytvárať pracovné miesta. Pred rokmi sme s profesorom Milanom Zeleným z Fordham University New York začali koncipovať základné princípy takejto školy:

  • Študenti podnikajú a jednotlivé učebné predmety rozvíjajú ich podnikanie, učí sa teda akciou, praxou a nie ich popisom a teóriou.
  • Hodnotenie študentov nie je podľa toho, ako dobre odpovedajú na otázky profesora, ale ako dobre beží ich biznis.
  • Namiesto klasických profesorov vyučujú hlavne podnikatelia.
  • Väčšina výučby prebieha priamo vo firmách.
  • Učí sa riešením reálnych podnikateľských problémov – formou workhsopov, projektov, diskusií a kaučingu.
  • Dôležitou súčasťou Podnikateľskej univerzity je vzájomné prepájanie podnikateľov a ich podnikov, spolupráca s výskumom, školami, dizajnérmi a pod.
  • Hlavnou kostrou výučby je hľadanie a ladenie podnikateľského modelu – trhy, zákazníci a príležitosti, hodnotová ponuka a inovácie, doručenie a komunikácia hodnoty pre zákazníka, organizácia procesov v podniku, vedenie seba a spolupracovníkov, vytváranie partnerských sietí, riadenie financií v podniku, budovanie vlastnej kultúry, rozvoj ľudí, nový leadership, obchod, marketing,  a pod.

Snímka obrazovky 2014-07-27 o 1.20.44 PM

V posledných 3 rokoch sme pod hlavičkou IPA Slovakia spustili prvé dve skupiny dvojročného štúdia na takejto škole. Prihlásili sa majitelia výrobných, vývojových, obchodných, poľnohospodárskych firiem aj firiem z oblasti služieb, manažéri z medzinárodných a domácich firiem

Výučba prebiehala vo viacerých úspešných podnikoch (OMS Lighting, Elcom, ESET, Salve Group, Borcad, Linet, 2N Telekomunikace, 3M, Rodinný pivovar Bernard a i.) a na rôznych podujatiach vystúpili viaceré známe osobnosti – napr. Peter Krištofovič (Salve Group), Milan Zelený (Fordham University), Stanislav Bernard (Rodinný Pivovar Bernard), Ivan Boruta, Petr Míl (Borcad), Miloslav Karaffa (Elcom), Miroslav Trnka (ESET), Vladimír Levársky (OMS Lighting), Oldřich Stejskal, Miroslav Hofman (2N Telekomunikace), Miroslav Kunsch (Ipesoft), David Vrba, Jan Mašek (3M Česko), Ľubomír Plško (Konštrukta Industry), Štefan Súkeník (Kinekus), Marián Kolník, Zoltán Demján (Franklin Covey), Rastislav Kulich (Google Slovensko), Ján Šlinský (Agrokruh), Patrik Paul (Paul+ Murín Creative), Daniel Hevier (Hevi), Ján Semaňák (Karloff), Norbert Brath (Embraco), Michal Poppe (BlueWeb), Tomáš Kolář (Linet Group), Július Berith (VRM), Ivan Baťka (Fosfa), Juraj Karpiš (Iness), Michal Meško (Martinus), Peter Pallo (Idona), a ďalší.

Snímka obrazovky 2014-07-27 o 1.21.24 PM

Pri bilancovaní pridanej hodnoty účastníci sami definovali predovšetkým nasledovné prínosy:

  • Poznanie najnovších trendov v novom svete podnikania a praktické zvládnutie nových a jednoduchých prístupov k podnikaniu, ktoré sa väčšinou nevyučujú na manažérskych a podnikateľských školách, ale sú veľmi účinné v podnikateľskej praxi
  • Riešenie vlastných problémov spojené s individuálnymi konzultáciami a zameraním štúdia, ktoré si môže každý nastaviť podľa svojich potrieb
  • Spoznanie zaujímavých ľudí z podnikateľského prostredia
  • Sieťovanie a spolupráca s inými firmami a inšpirácie s úspešných podnikov na Slovensku a v Českej republike
  • Merateľné zlepšenie výsledkov svojho vlastného biznisu v priebehu štúdia

Čo ďalej?

Nebudeme sa uchádzať o žiadne akreditácie, hlavnou akreditáciou budú spokojní podnikatelia s úspešnými firmami. Budeme ďalej dolaďovať jednotlivé moduly, ešte viac sa sústredíme na praktické výsledky štúdia priamo v podnikoch účastníkov a budeme neustále rozširovať tím kvalitných učiteľov a kaučov.

IMG_1915

IMG_1933

IMG_2348

IMG_1911

ďalšie informácie

http://www.milanzeleny.com/documents/publications_cz/articles/PU.pdf

16. 7. 2014

Téma članku: Názory Jána Košturiaka

Autor: Ján Košturiak

Robí poradcu, trénera a kauča v oblasti inovácií, strategického manažmentu, organizácie podniku a priemyselného inžinierstva.

Profil autora

seminare

Podobné články

+ Ďalšie články na tému Názory Jána Košturiaka