Od zamestnania k povolaniu

Mnohí ľudia sú zamestnaní činnosťami, ktoré ich oberajú o čas a prinášajú im iba peniaze. Sú takí vyťažení, že nemajú čas hľadať to, na čo sú povolaní, na čo majú talent, čo im prinesie radosť, uspokojenie a napokon aj bohatstvo.

Takto niekedy vyzerá zamestnanie mnohých ludí:

Slide09

Viem, že nie je jednoduché objaviť svoje povolanie. Je okolo nás toľko kriku a rôznych podnetov, ktoré nás neustále rozrušujú a poháňajú do ďalších aktivít. Sme zamestnaní rôznymi činnosťami, nemáme čas na zastavenie a stíšenie sa. Nemáme čas sa zastaviť, lebo sme zamestnaní. Nie sme iba otrokmi množstva činností a zážitkov, v ktorých sa nám stráca to podstatné? Sme zamestnaní a nepočujeme to tiché volanie v nás, ktoré nás povoláva k tomu, prečo sme tu a teraz na tomto svete.

Slide10

 

Všade okolo nás sa pohybuje množstvo ľudí, ktorí nadávajú na svet, považujú sa za obete druhých a presviedčajú seba aj ostatných o tom, ako sa nič nedá. Strach, hnev a sebavedomie nikdy nevymysleli nič veľké. Spolupracujme radšej s odvahou, talentom, ktorý nosíme v sebe, radosťou a obdivom zo všetkého úžasného, čo nás obklopuje. Podnikanie a inovácie nie sú vedecké disciplíny, ale hľadanie toho, ako vyriešiť problémy a potreby ľudí lepšie ako doposiaľ ako priniesť vyššiu hodnotu a byť užitočnejší.

Slide11

Ľudia majú niekedy pocit, že všetko už je vymyslené, všade je nadbytok vecí a konkurencie. Čo by sme ešte mohli vymyslieť a kde by sme mohli byť úspešní? Spomeňme si na radu Jima Collinsa – namiesto úspechu hľadajme to, kde môžeme byť užitoční. Prejdite sa po dedine alebo meste kde žijete, prehodnoťte týždeň, ktorý máte za sebou, pozrite sa na internet a uvidíte stovky nevyriešených problémov, milióny nešťastných ľudí, poškodenú prírodu a dušu človeka. Objavíte množstvo utrpenia, nespravodlivosti a nenávisti. Ešte stále nemáte námety na inovácie?

Postup je jednoduchý:

  1. Nájdite zákazníka, ktorý má problém alebo potrebu
  2. Nájdite hodnotu, ktorú ocení
  3. Vytvorte a doručte mu ju

Základom podnikania nie je generovanie peňazí, ale hľadanie užitočnosti a vytváranie úžitku. Vytvárajme výnimočné produkty a služby, celé podnikateľské modely, vybrúsme každý detail, tak, aby to bolo najlepšie riešenie na svete. Peniaze sú len vedľajším produktom podnikania.

Otázky na zamyslenie

Čo vás baví a čo nebaví? Čo by ste robili, keby ste nemuseli chodiť do práce? V akých situáciách ste sa cítili najlepšie? V akých situáciách ste sa cítili najhoršie? Čo bolo v týchto situáciách spoločné? Čo považujete vo vašom živote za dôležité? Čo považujete v živote za správne a nesprávne? Máte vlastnosti, za ktoré sa hanbíte a nechcete o nich hovoriť? V čom ste výnimoční? Ako hodnotí tieto aktivity vaše okolie? Aký život by ste chceli žiť? Kde nachádzate zmysel vo vašom živote?

Nájdite svoje povolanie, bavte sa v práci:

Z knihy Ján Košturiak: Povolanie, KNA 2014, ktorá vychádza v týchto dňoch.

Obrázky: Stano Lajda

14. 1. 2014

Téma članku: Názory Jána Košturiaka

Autor: Ján Košturiak

Robí poradcu, trénera a kauča v oblasti inovácií, strategického manažmentu, organizácie podniku a priemyselného inžinierstva.

Profil autora

seminare

Podobné články

+ Ďalšie články na tému Názory Jána Košturiaka