Nové trendy v podnikaní

Stretávam podnikateľov, ktorí si myslia, že to, čo práve robia, ich bude živiť na veky. Pozerám video o vývoji mobilných telefónov. Krátka história s viacerými hráčmi – Motorola, Siemens, Nokia, Sony, Samsung, Apple…Hráči aj ich pozície sa menia extrémnou rýchlosťou. Zmeny prichádzajú obrovskou rýchlosťou a každé zaváhanie sa trestá. Robiť chyby je menšie riziko, ako nerobiť nič a čakať ako to dopadne.

Výnimočné výrobky sa rýchlo stávajú komoditami, to isté však platí aj pre informačné systémy, nové technológie a metódy zvyšovania produktivity. Takmer každá firma dnes o sebe tvrdí, že je štíhla alebo inovatívna. Pri auditoch potenciálov v tejto oblasti som zistil, že najlepšie hodnotia sami seba tí, ktorí sú najhorší. Je to podobné ako s ľuďmi – tí, ktorí sú vzdelaní, skúsení a múdri, nahradili sebavedomie pokorou. Problém manažérov, ktorí si myslia, že sú lepší ako v skutočnosti sú, je v dvoch rovinách:

1. Nevidia svoje nedostatky a strácajú schopnosť reagovať na zmeny vo svete biznisu, ktoré sú neskutočne rýchle.

2. Strácajú schopnosť učiť sa nové veci získavať potrebné návyky a odúčať sa škodlivé veci a zlozvyky.

Je mi ich ľúto, podráždene reagujú na zrkadlo, ktoré nazývajú kritikou, namiesto hľadania chýb na sebe ich hľadajú vo svojom okolí, namiesto tvrdej práce na svojej budúcnosti sa tešia z toho, že ani sami nevedia, čo nevedia.

Nikdy nehovor nikdy

V roku 1903, prezident Michiganskej sporiteľne odhováral firmu Henryho Forda od investovania do automobilov týmito slovami: “Kôň je tu na stálo, ale automobil je len krátky módny výstrelok.” Anglický spisovateľ Sir Philip Gibbs ho v roku 1928 doplnil takto: Do 25 rokov budú motorové vozidlá zabudnuté. ” V roku 1883, prezident Kráľovskej spoločnosti Lord Kevin uviedol: “Preukáže sa, že Röntgenové žiarenie je podvod”. Oxfordský profesor Erasmus Wilson predpovedal, že po skončení Parížskej výstavy v roku z 1878 elektrické svetlo upadne do zabudnutia a Bill Gates si nevedel predstaviť 32 bitový operačný systém. Thomas Watson šéfoval v roku 1943 firme IBM a svetový trh odhadoval maximálne na 5 počítačov. Podobne v roku 1977 tvrdil Ken Olson, prezident Digital Equipment, že „nevidí žiaden dôvod, prečo by chceli mať ľudia doma počítač.“

V roku 1929 sa vynálezca Lee de Forest vyjadril, že aj keď je televízia technicky a teoreticky použiteľná, komerčne a finančne sa neuplatní. Sir Herbert Read v roku 1964 napísal, že do roku 1984 budú zrušené kiná, pretože je oveľa pohodlnejšie sledovať rovnaký program v televízii.

“Železničná doprava vo vysokých rýchlostiach nie je možná. Cestujúci by neboli schopní dýchať a udusili by sa,“ povedal Dionysius Lardner v roku 1823 a v roku 1895 sa Lord Kelvin vyjadril, že lietajúce stroje ťažšie ako vzduch sú nezmyslom. V roku 1962 nechceli v Decca Records nahrať platňu neznámej skupine Beatles, pretože sa im nepáčil ich zvuk a gitarová hudba vraj bola na ústupe.

Sú však aj prognózy, ktoré platia. Spisovateľ sci fi, Arthur C.Clarke v roku 1968 napísal, že „naši potomkovia budú v budúcnosti vystavení neznesiteľnej nude a ich hlavným životným problémom bude, ktorý z niekoľkých stoviek televíznych kanálov si majú vybrať. R. Buckminster Fuller v roku 1966 predpovedal niečo, po čom túžim aj ja. Tvrdil, že do roku 2000 zmizne politika z tohoto sveta a už tu nebudú žiadne politické strany. Nevyšlo to, ale treba dúfať.

V posledných mesiacoch som počul aj takéto výroky:

  • My sme špecifickí, toto môže fungovať v iných firmách, ale u nás určite nie.
  • Toto je veľký problém našej firmy, jeho riešenie je však zložité a tak sa o to radšej ani netreba pokúšať.
  • 3D tlačiarne sú iba drahá hračka
  • Elektromobily sú slepou uličkou a e-biky módnym výstrelkom
  • Digitálne knihy? Kniha sa bude tlačiť na papier. Kniha je kniha.
  • Náš produkt sa nedá predávať cez internet.
  • V nemocnici určite nebudú fungovať veci, ktoré vymysleli v Toyote.
  • Väčšina ľudí nepotrebuje slobodu ani radosť v práci.

Čo k tomu dodať? Slávni ľudia s titulmi povedali veci, ktoré boli po rokoch na smiech. Ja občas počúvam veci, ktoré sú na smiech už v okamihu vyslovenia. Mnohí ľudia v našom svete nevidia jasné trendy, ktoré radikálne zmenia ich život. Mnohí podnikatelia nevidia veci, ktoré budú zásadné pre to, čo práve robia. 29.-30. apríla budeme o týchto veciach hovoriť na najväčšom stretnutí podnikateľov Slovenska – na konferencii Podnikatelia spojte sa! Budeme diskutovať aj o tom, na akých technológiách, materiáloch a riešeniach robia vedci v laboratóriách, aké biznis modely zásadne zmenia podnikanie vo svete a okolo nás? Náš život menia inovácie a nové biznis modely viac, ako prezidentské voľby. Nedávno hovoril Bill Gates na konferencii vo Washingtone o úlohe robotov, ktoré v najbližších 20 rokoch zrušia mnohé pracovné pozície – vodičov automobilov, čašníkov alebo sestričky.

Pozorujme preto rýchly vývoj okolo seba, pokúsme sa ho pochopiť a hľadajme v ňom príležitosti. A buďme opatrní v používaní slovíčka „nikdy.“ Aby sa z nás naše deti a vnúčatá nesmiali a aby sme nedopadli ako firma Kodak, ktorú vraj zničili digitálne technológie.

V novom svete podnikania sa konkuruje podnikateľským modelom

Podnikateľský svet sa rýchlo mení a niektoré trendy týchto zmien sú naznačené v tab.1.

Uvedené zmeny spôsobujú, že dnes už nestačí optimalizovať podnikové procesy a redukovať náklady. Ani štíhle a flexibilné procesy, ktoré dokážu rýchlo a bez plytvania vybavovať meniace sa požiadavky zákazníka už nie sú významnou konkurenčnou výhodou.

Podniky budovali najskôr štíhle procesy vo výrobe a v logistike, v súčasnosti riešia administratívu, technické a vývojové procesy, ale ani to dnes nie je nič výnimočné. 

Áno, zameranie sa na zlepšovanie a inovácie podnikových procesov alebo inovácie produktu a služby nezaručuje dnes dostatočný konkurenčný náskok. Inovácie prebiehajú na úrovni podnikateľských modelov, ktoré reagujú na rýchle a prelomové zmeny v technológiách, materiáloch a ďalších oblastiach biznisu (obr. 1). Ash Maurya, autor podnikateľského modelu Lean CANVAS, hovorí: Váš produkt nie je “produkt”, produktom je váš “podnikateľský model.”

 

Oblasť

Minulosť

Súčasnosť

Budúcnosť

Trhy a zákazníci masové segmentácia individualizácia
Konkurenčné faktory náklady, kvalita flexibilita inovácie, výnimočnosť
Kľúčové procesy výroba obchod, marketing inovácie
Management a leadership disciplína silní lídri, celebrity podnikatelia, služobníci
Ľudia v podniku zdroje spolupracovníci spolupodnikatelia
Organizácia podniku hierarchia týmy siete, fraktály, améby
Obchod výroba – predaj – zákazník obchodné reťazce priamy predaj
Marketing reklama – tlak zákazník – ťah spoluvytváranie, samoobsluha
Stratégie vízie, misie, ciele strategická flexibilita systém včasného varovania a rýchle reakcie
Vývoj výrobkov vývoj – výroba – predaj predaj – vývoj – výroba zákazník – inovácie – vývoj – výroba
Výroba kvalita, náklady štíhlosť, flexibilita flexibilné siete
Logistika obsluha z regálov just in time rýchla samoobsluha, dodávka zákazníkovi
Informačné systémy hierarchia siete cloudy
Ukazovatele výkonnosti náklady, kvalita rast, flexibilita spokojnosť, zmysel
Motivácia vnútorné stimuly participácia podnikanie so svojím talentom

Tab.1. Transformácia biznisu a niektoré zmeny v podnikoch

 

 

llllll

 

Obr. 1. Zmeny v podnikateľských modeloch

Keby som sa bol pýtal zákazníkov, čo by chceli, tak by som im bol dal rýchlejšie kone,“ povedal Henry Ford.

Dnes sa nestačí pýtať zákazníka čo chce, musíme ho predbehnúť, musíme spoznať jeho svet, rýchlo objaviť príležitosti, musíme sa naučiť rýchlo vynaliezať, tvoriť, inovovať, testovať, experimentovať…

Hlavné plytvania pri objavovaní príležitostí a uvádzaní hodnotovej ponuky na trh sú spojené s tým, že podnikateľ alebo inovátor si často vymyslia svoje riešenie a produkt a v pomerne dlhom a drahom procese pripravujú jeho uvedenie na trh (obr. 2.). Zákazníka však väčšinou nezaujíma naše riešenie ani náš produkt, ale jeho vlastný problém. Málokedy sa stáva, že prvý variant riešenia, ktorý bol vymyslený, je aj úspešný. Dôvodov je viac, ale obyčajne je v tomto riešení viac nadšenia a pohľadov jeho tvorcu ako skutočných potrieb zákazníka. Čím dlhšie trvá tento proces od nápadu po uvedenie na trh, tým viacej plytvania v ňom vzniká. Dôležité je, aby sme prvý variant dokázali prepracovať tak, aby ho zákazníci prijali, neminuli pritom všetky peniaze a prišli s úspešným riešením v správnom čase.

 ppppppppp

Obr.2. Klasický prístup „inovovania s plytvaním“ a rýchle iterácie so zákazníkom

Nie je teda vôbec dôležité, či je naše prvé riešenie správne, dôležité je, ako rýchlo a efektívne ho dokážeme prerobiť tak, aby ho zákazníci kupovali. Podnikatelia sa často utápajú v podnikateľských plánoch, ktorým väčšinou takmer nikto nerozumie a nikto ich nečíta. Obsiahle podnikateľské plány sa však aj ťažšie a pomalšie korigujú pri spätných väzbách zákazníkov. Zjednodušene by sa dalo povedať, že je dôležité urobiť čo najrýchlejšie sekvenciu potrebných chýb a opráv, aby sme pri čo najkratšom čase a nákladoch správne poskladali „puzzle“ podnikateľského modelu.

 

17. 7. 2014

Téma članku: Názory Jána Košturiaka

Autor: Ján Košturiak

Robí poradcu, trénera a kauča v oblasti inovácií, strategického manažmentu, organizácie podniku a priemyselného inžinierstva.

Profil autora

seminare

Podobné články

+ Ďalšie články na tému Názory Jána Košturiaka