Rozhovor s Mariánom Filom

JK: Marián, Teba často uvádzam na seminároch ako príkald inovácii. Sú reštaurácie, kam chodia ľudia preto, že sa lacno najedia. Potom sú reštaurácie, ktoré sú drahšie a chodia tam ľudia preto, že sa tam dobre varí. Vyberú si kvalitné jedlo a zaplatia. No a najvyššia trieda je, keď idú hostia do reštaurácie, ako niekedy my k Tebe, a nevyberáme si, lebo vyberá majster kuchár. Máme k nemu absolútnu dôveru, tešíme sa na to, čo nám pripravil a nebavíme so o cene. Čo je potrebné na to, aby sa podnikateľ a firma prepracovali do tajekto pozície?

MF: Myslím si, že je to kus sebazaprenia, dôkladnej a poctivej práce, ktorá Vás zožerie celého.

MF: Aj ja by som si rád pozrel majstrovstvá v hokeji, alebo futbal, ale nedá sa, práca a práca a zase práca. Je to dielo, ktoré musíte stále zdokonaľovať a vymýšľať nové a nové receptúry, čím zaujať zákazníka, aby to nezovšednelo.Určite treba mať aj veľkú podporu rodiny, ktorú zanedbávam a všetci vieme, že sa buduje veľké dielo a bez toho by to nešlo.

JK: Raz si mi povadal, že Tvoje najobľúbenejšie jedno je segedínsky guľáš a často sponínaš svoju mamu ako zdroj inšpirácie. Čo dala, alebo môže dať, slovenská kuchyňa svetovej gastronómii?

MF: Slovenská gastronómia sa za posledných 5 rokov dostala na vysokú úroveň. Vyrástli nové hotely, reštaurácie, poprichádzali špičkoví kuchári zo zahraničia. Myslím, že naša gastronómia  má veľmi zaujímavé jedlá, za ktoré by sme sa nemuseli hanbiť ani na svetových súťažiach. 

JK: Bol si vyhlásený za najlepšieho kuchára na Slovensku v roku 2011 a vyhral si v gastronómii všetko, čo sa u nás dá vyhrať. Napriek tomu na mňa pôsobiš ako skromný človek. V nedeľu sa u vás nepracuje, vážiž si svojich zákazníkov, máš svoje povolanie rád. Aké hodnoty vyznávaš vo svojom podnikaní?

MF: Vážim si svojich zamestnancov, pretože iba s dobrým kolektívom môžem dosiahnuť vrchol.

JK: Pre akých najvýznamnejšúch hostí si pripravoval jedlo?

Varili sme pre veľa významných osobností – napr. spomeniem napr. nórskeho kráľa s manželkou, holandskú kráľovnú, prezidentov ČR, Maďarska, Poľska, Generálneho tajomníka OSN, prezidenta Kazašska, Chorvátska……

JK: Varenie je zmes umenia, logistiky, ekonomiky, inovácii, dizajnu, emócii a m,nohych iných vecí. Čo by mal vedieť dobrý kuchár?

MF: Každý kuchár by mal byť kreatívny, vynaliezavý, pracovitý a čistotný.

JK: Napriek Tvojej sláve Ťa nie je vidieť na većierkoch, v televíznych reláciách a v časopisoch. Čo robíš vo voľnom čase?

MF: Čo sa týka voľného času – všetok čas trávim v práci a preto sa nezúčastňujem žiadnych večierkov.

JK: Kto je Tvojim vzorom v gastronómii?

MF: Mojím najväčším vzorom je Paul Bocuse, je to už starší pán, ale dokázal vo francúzskej gastronómii strašne veľa a je veľmi uznávaný medzi špičkovými kuchármi.

JK: Ukazoval si mi nedávno Tvoje pozemky, kde buduješ rybníky, chov zveriny aďalšie veci. Čo plánuješ a ako to popri varení vśetko stíhaš?

MF: Je to úplne jednoduché, musíš mať správnych ľudí na správnom mieste. V budúcnosti plánujem založiť chov domácich zvierat /sliepky, kačice, prasiatka, daniele …..

Ľudia čo sa napr. budú venovať chovu danielov, alebo domácich zvierat musia mať túto robotu ako koníček, ale ja to viem vycítiť, či sa hodí na danú Profesiu, alebo nie. Potom si to iba kontroluješ a zveľaďuješ. Myslím si, že ak to vyjde s tým chovom, reštaurácia sa posunie o niečo ďalej. Vieš, ak máš domáce vajíčka, hydinu, ryby, divinu je to úplne niečo iné, ako kupované.

JK: Všimol som si, že osobne vítaš a obsluhuješ hostí, vysvetľuješ im čo jedia a pijú – aký význam majú takéto detaily pre podnikanie v Tvojom odbore?

MF: Celá moja práca je postavená na detailoch, ľudia si to všímajú a každému dobre padne, keď ich víta majiteľ a osobne sa im venuje, všade vo svete je to bežná vec, len my sa nad tým pozastavujeme, že je to niečo extra, ale malo by to byť samozrejmosťou. Každý hosť musí u nás cítiť, že je vítaný.

JK: Vedel by si charakterizovať výnimočnosť Tvojho podnikania? V čom sa odlišuješ, si originálny, najlepší?

MF: Výnimočnosť? Myslím si, že nie som výnimočný, snažím sa iba, aby každý hosť odišiel spokojný a so zážitkom. Niet nič lepšie, ako spokojný zákazník, ten to podá ďalej a Ty zistíš, že máš plnú reštauráciu. Nikdy som si nezakladal na tom, pre aké osobnosti sme varili, teší ma, že k nám prídu ľudia a je dôležité, aby sa každý cítil ako kráľ. Keď máš ľudí rád a vážiš si ich, vycítia to a vracajú sa, keby si ich chcel  iba ráz oklamať, vráti sa Ti to ako bumerang.

28. 11. 2013

Téma članku: Nezaradené

Autor: Ján Košturiak

Robí poradcu, trénera a kauča v oblasti inovácií, strategického manažmentu, organizácie podniku a priemyselného inžinierstva.

Profil autora

seminare

Podobné články

+ Ďalšie články na tému Nezaradené